lördag 16 september 2017

Kyrkovalet - klart jag skulle röstat på miljöpartisterna

Eftersom jag inte är medlem i Svenska kyrkan - jag är inte troende - kan jag naturligtvis inte rösta på söndag. Hade jag kunnat rösta hade jag utan tvekan röstar på Miljöpartister i Svenska Kyrkan.

Trots att jag anser det minst sagt konstigt att religion och demokrati blandas ihop - som om den gud man säger sig tro på skulle vara beroende av stormöten... Det där förstår jag mig inte på. Religion är allt annat än demokratisk.

Dessutom anser jag att partier inte skall ägna sig åt kyrkoval - nu skiljer sig dock Miljöpartister i Svenska Kyrkan från Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna som ju tagit ytterligare ett steg och öppnar upp för att deras kongresser skall avgöra vad man anser att guden skall tycka. Kongresser vars majoritet kanske inte ens är medlemmar i kyrkan, som kanske är ateister eller tror på någon annan gud eller åtminstone någon annan trosbekännelse.

Nu säger strateger från S, C och SD att jag missuppfattat något. Då svarar jag: det tror jag inte alls på. Heller..